flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Огляд нового антикорупційного законодавства

06 жовтня 2009, 11:09

11 червня 2009 року Верховною Радою України було прийнято пакет антикорупційних законів, а саме Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» (цей закон замінить Закон України «Про боротьбу з корупцією»), Закон України  «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень» та Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення». Ці закони вже набрали чинності та вступають в дію з 1 січня 2010 року.

Корупція – це використання особою наданих їй службових повноважень та пов'язаних з цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди такій особі або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних з цим можливостей.

Крім того, фізичним та юридичним особам забороняється здійснювати фінансування органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, у тому числі надавати їм матеріальну та/або нематеріальну допомогу, безоплатно виконувати роботи, надавати послуги, передавати кошти та інше майно, крім випадків, передбачених законами та чинними міжнародними договорами України, укладеними в установленому законом порядку.

Суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення, окрім інших осіб, є державні службовці, професійні судді, народні засідателі, присяжні. Новелою є віднесення до цих суб’єктів аудиторів, нотаріусів, експертів, оцінювачів, арбітражних керуючих, третейських суддів, посадові особи юридичних осіб, фізичні особи – у разі одержання від них особами - суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення - неправомірної вимоги.

За вчинення корупційних правопорушень особу може бути до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової або дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку. Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, у триденний строк з дня набрання відповідним рішенням суду законної сили, притягнення до цивільно-правової відповідальності, накладення дисциплінарного стягнення заносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

Подарунки. Особи - суб’єкти відповідальності за корупційні правопорушення –  можуть приймати особисті подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, за умови, що вартість одного подарунка не перевищує розміру однієї податкової соціальної пільги (302,5 грн.).

Фінансовий контроль. Особи, які можуть бути суб’єктами корупційних правопорушень, зобов'язані подавати відомості про майно, доходи, витрати, зобов'язання фінансового характеру, у тому числі за кордоном, у порядку та обсягах, визначених законами та іншими виданими на їх основі нормативно-правовими актами. У разі відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента (тобто в іноземному банку) зазначені особи  зобов'язані в десятиденний строк письмово повідомити про це орган державної податкової служби за місцем проживання із зазначенням номера рахунку і місцезнаходження банку-нерезидента.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» внесено зміни до КПК України, КК України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Зокрема, КУпАП доповнено главою 15-Б «Корупційні адміністративні правопорушення». Особливу увагу необхідно звернути на такі склади адміністративних правопорушень як: «Одержання неправомірної вигоди» (ст. 212-21) – одержання особою неправомірної вигоди для себе чи іншої особи у розмірі, що не перевищує 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; «Підкуп» (ст. 212-22) - пропозиція або надання особі неправомірної вигоди (безпосередньо для неї чи для іншої особи) у розмірі, що не перевищує п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у тому числі за ціною, нижчою за мінімальну ринкову; ненадання інформації або надання недостовірної чи неповної інформації (ст. 212-26) - неправомірна відмова особи у наданні інформації, несвоєчасне або  неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, у разі якщо така інформація підлягає наданню на запит фізичної або юридичної особи відповідно до законів України "Про інформацію"  або "Про звернення громадян";  порушення вимог фінансового контролю (ст. 212-18) – порушення особою встановлених законодавством вимог щодо подачі відомостей про доходи та зобов’язання фінансового характеру; незаконне одержання подарунку (дарунку) (ст. 212-32).

Неправомірна вигода – грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги матеріального або нематеріального характеру, що їх обіцяють, пропонують, надають або одержують безоплатно чи за ціною, нижчою за мінімальну ринкову, без законних на те підстав.

Внесено зміни до ст. 38 КупАП,  а саме  «адміністративне стягнення за вчинення корупційного правопорушення може бути накладено протягом трьох місяців з дня виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення».

КК України доповнено розділом VІІ-А «Злочини у сфері службової діяльності в юридичних особах приватного права та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг». Особливу увагу необхідно звернути на такі склади злочинів як:  незаконне збагачення (ст. 368-1) - одержання службовою особою неправомірної вигоди або передача нею такої вигоди близьким родичам; пропозиція або давання хабара (ст. 369); зловживання повноваженнями (ст. 235-1); перевищення повноважень (ст. 235-2); комерційний підкуп  (ст. 235-4).

КПК України доповнено ст. 27-1 (притягнення до кримінальної відповідальності за заявою юридичної особи). Якщо діянням, передбаченим статтями 235-1, 235-2 або 235-3 Кримінального кодексу України, заподіяно шкоду виключно інтересам юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми, порушення кримінальної справи здійснюється за заявою власника (співвласника) цієї юридичної особи чи за його згодою.

            Закон України «Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень» прийнято відповідно до Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти корупції, Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією та він встановлює відповідальність юридичних осіб за вчинення їх уповноваженими особами корупційних правопорушень, а також визначає порядок притягнення їх до відповідальності. Така відповідальність юридичних осіб є новелою для чинного законодавства України, але  є досить розповсюдженим явищем у країнах англосаксонської правової системи (США, Велика Британія), Франції,  Нідерландах, Норвегії, Фінляндії, Молдові, Литві, Румунії, Китаї, Індії, Японії.

Провадження у справі стосовно юридичних осіб порушується за наявності обвинувального вироку суду, що набрав законної сили, яким установлено винуватість фізичної особи у вчиненні будь-якого із злочинів, передбачених статтею 209, частиною першою або другою статей 235-4, 235-5, статтями 364, 365, 368, 369 і 376 Кримінального кодексу України, або ухвали чи постанови про закриття кримінальної справи у зв’язку з амністією чи у зв’язку із смертю фізичної особи, внаслідок зміни обстановки,  з  передачею  особи  на  поруки  колективу   підприємства, установи чи організації,  у зв’язку з дійовим каяттям.  Провадження у справі стосовно юридичних осіб порушується також у разі відмови в порушенні кримінальної справи  у зв’язку з амністією чи у зв’язку із смертю фізичної особи.

На юридичних осіб судом можуть бути накладені такі види стягнень: 1) штраф;                 2) заборона займатися певним видом діяльності; 3) конфіскація майна; 4) ліквідація юридичної особи.

             Стягнення не може бути застосовано до юридичної особи, якщо минуло більше року з дня виникнення підстав, передбачених законом.