Кабінет Міністрів України на своєму вчорашньому засіданні, 14 листопада, підтримав проект Адміністративно-процедурного кодексу України. Майбутній кодекс, проект якого розробляло Міністерство юстиції України, чітко регламентує процедуру відносин особи і влади. Про це повідомляє прес-служба Міністерства юстиції України.
Як повідомив міністр юстиції Олександр Лавринович, до цих пір більшість процедурних елементів відносин органів влади з громадянами або не регулювалися законодавством взагалі, або регулювалися підзаконними нормативно-правовими актами.
Це, за словами міністра, є неприйнятним з ряду конституційних положень, що передбачають саме законодавчий рівень закріплення діяльності органів державної влади та їх посадових осіб. Крім того, на Україні не враховуються потреби й інтереси громадян при організації діяльності органів влади, залишається неефективною адміністративний та судовий захист при вирішенні проблем у стосунках громадянина і держави.
У Міністерстві юстиції України зазначають, що Адміністративно-процедурний кодекс покликаний законодавчо визначити межі для адміністративного органу, змушуючи його чітко слідувати букві закону в своїй діяльності. Кодекс дозволить на законодавчому рівні захистити права і законні інтереси особи у відносинах з державою, сприятиме обмеженню проявів бюрократизму, свавілля та корупції з боку службовців, підвищить ефективність роботи органів влади.
Так, кожній особі в країні буде гарантовано право на неупереджене, чесне рішення його справи в обґрунтований проміжок часу. Таке право, зокрема, буде включати: право особи бути вислуханою до прийняття будь-якого індивідуального рішення, яке може на неї негативно вплинути, право кожної людини на доступ до матеріалів справи, які її стосуються; зобов'язання адміністративних органів обґрунтовувати свої рішення тощо
Одне з ключових місць у комплексному розумінні суті адміністративної процедури займатимуть принципи, за якими вона буде здійснюватися. А саме: верховенство права, законність, рівність учасників адміністративного провадження перед законом, використання повноважень з належною метою, обґрунтованість, неупередженість адміністративного органу, пропорційність, гласність і відкритість, своєчасність і розумний строк, забезпечення правового захисту тощо.
Окремим розділом Кодексу визначається порядок виконання адміністративного акта, в тому числі примусового.
Передбачається, що з прийняттям Адміністративно-процедурного кодексу буде введена нова ідеологія функціонування органів влади. За словами міністра, подібні кодифіковані акти, присвячені детальній регламентації процедур в діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в частині їх взаємовідносин з фізичними та юридичними особами, ефективно діють в більшості європейських країн. Наприклад, у ФРН існує Закон про адміністративну процедуру, в Австрійській Республіці - Загальний закон про адміністративну процедуру, в Польщі - Кодекс адміністративного провадження тощо