flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформаційно-аналітичний звіт про забезпечення представництва інтересів органів державної судової адміністрації у судах загальної юрисдикції у 2013 році

 

Впродовж 2013 рокудо судів Вінницької області надійшло 28 справ за позовами до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Вінницькій області та/або Державної судової адміністрації України. Крім того, у 2013 році територіальне управління зверталося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до ГУДКСУ у Вінницькій області, а також забезпечувало представництво інтересів у справі за позовом ДСА України до ДВС України.
На виконання вимог наказу Державної судової адміністрації України від 16 грудня 2010 року №196 «Про забезпечення представництва інтересів Державної судової адміністрації України у судах загальної юрисдикції» територіальним управлінням впродовж звітного періоду було підготовлено заперечення в усіх справах, що надходили, 6 апеляційних скарг, 1 касаційну скаргу, крім того, на виконання доручення ДСА України було підготовлено заяву про перегляд судового рішення за винятковими обставинами у справі щодо стягнення коштів для придбання житла судді. Також впродовж звітного періоду було підготовлено та подано ряд процесуальних документів, спрямованих на забезпечення ефективного представництва інтересів ДСА та територіального управління (доповнення до апеляційних скарг, поданих іншими територіальними управліннями; заяви про зміну способу виконання судових рішень чи заперечення на такі заяви; клопотання; апеляційні скарги у справах щодо виконання судових рішень; різного роду заяви та клопотання).
         З усіх справ, що надійшли до провадження судів, більшість становлять справипро стягнення заборгованості із заробітної плати до 2006 року (30%).Розподіл справ за категоріями наведено у діаграмі 1.
 
Діаграма 1
           
На виконання доручення Державної судової адміністрації України територіальним управлінням у 2012 році було підготовлено та подано 115 заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами. З цієї кількості (станом на 31 грудня 2013 року) 88 заяв було задоволено, а позивачам було відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Частину заяв було залишено без розгляду. Зазначене пояснюється об’єктивними обставинами.
Так, у окремих справах заяви були подані без відсутності інформації про набрання рішенням суду законної сили. Така форма роботи використовувалася з урахуванням того, що суди апеляційної інстанції вже могли винести рішення та не поінформувати про це органи державної судової адміністрації.
Отже, після отримання рішень, де позивачам було відмовлено у задоволенні позовних вимог, заяви про перегляд судових рішень відкликалися.
Станом на 31 грудня 2013 року залишилося нерозглянутими 16 заяв у справах, загальна сума позовних вимог у яких складає 2 991 937,24 грн.
Інформацію про стан розгляду справ за заявами про перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами відображено у діаграмі 2.
Діаграма 2
Наприкінці 2012 року територіальним управлінням було отримано судові повістки, а також ухвали про призначення до розгляду заяв про встановлення способу виконання судових рішень. Як виявилося у подальшому ДВС України було подано заяви про встановлення способу і порядку виконання судових рішень у справах, де боржником є Міністерство фінансів України. Метою зазначених заяв було перекладання обов’язку щодо виконання судових рішень на Державну судову адміністрацію України, що за своєю правовою природою є зміною боржника у виконавчому провадженні. У даному напрямку у всіх справах за заявами ДВС України, про які стало відомо територіальному управлінню, було подано заперечення. У переважній більшості у задоволенні таких заяв було відмовлено. Лише у 4 справах заяви були задоволені судом І інстанції. У подальшому територіальним управлінням було оскаржено рішення про задоволення таких заяв до суду апеляційної інстанції. У всіх випадках апеляційні суди задовольняли апеляційні скарги територіального управління.
На виконання доручення Державної судової адміністрації України територіальним управлінням було подано заяву про перегляд ухвали Вищого адміністративного суд України у справі №К-42484/09 про стягнення коштів для придбання житла судді до Верховного суду України. Проте, Вищим адміністративним судом України вказану заяву не було допущено до перегляду з формальних підстав.
У справах, предмет яких не є типовим, 2013 рік для територіального управління виявився доволі насиченим.
Наприкінці 2012 року суддя апеляційного суду Вінницької області звернувся до адміністративного суду з позовною заявою про визнання незаконною відмови у зарахуванні до стажу державної служби час перебування на посаді стажиста судді. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2013 року було залишено у силі постанову суду І інстанції (про відмову у задоволенні позову).
Наприкінці 2012 року до Вінницького окружного адміністративного суду із позовом до територіального управління звернулася колишня суддя Ленінського районного суду м. Вінниці щодо виплати вихідної допомоги у зв’язку із досягненням пенсійного віку. Причиною звернення стала відмова територіального управління у здійсненні відповідних виплат. Правова позиція територіального управління полягала у тому, що необхідною умовою для отримання грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів на підставі частини тринадцятої статті 37 Закону України «Про державну службу» є наявність права на вихід на пенсію державного службовця на момент звільнення з роботи. У січні 2013 року суд І інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог, а у лютому поточного року Вінницький апеляційний адміністративний суд залишив без змін рішення суду І інстанції (наразі вказані рішення оскаржені позивачем до Вищого адміністративного суду України).
На початку 2013 року внаслідок бездіяльності органу казначейської служби за фінансовими зобов’язаннями територіального управління сформувалася значна сума кредиторської заборгованості. Оскільки погашення кредиторської заборгованості органом казначейської служби здійснювалося вкрай повільно, а норми бюджетного законодавства суперечать Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо захищеності видатків на утримання судової системи), територіальне управління змушене було звернутися до суду із позовом з метою захисту своїх прав. Після чого, органом казначейської служби питання щодо погашення заборгованості було вирішено доволі оперативно (до початку розгляду справи по суті). Відтак, територіальне управління відкликало позовну заяву, оскільки позовні вимоги були фактично задоволені до розгляду справи по суті.
У березні 2013 року до суду звернувся колишній керівник апарату Вінницького окружного адміністративного суду із позовом до територіального управління, Вінницького окружного адміністративного суду та його голови щодо незаконного звільнення із посади керівника апарату суду. У даному випадку наказ про звільнення позивача був обґрунтований висловленням недовіри зборами суддів, у відповідності до статті 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 25 червня 2013 року позовні вимоги було задоволено. Територіальним управлінням, а також іншими відповідачами було оскаржено постанову суду І інстанції до Житомирського апеляційного адміністративного суду. Апеляційним судом було визнано апеляційні скарги обґрунтованими. Відтак, рішення суду І інстанції було скасовано і постановлено нове, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Також Державною судовою адміністрацією України було подано позов до Вінницького окружного адміністративного суду щодо скасування 2 постанов ДВС України про накладення штрафів. Судом першої інстанції було визнано доводи позовної заяви обґрунтованими, визнано протиправними дії ДВС України та скасовано постанови про накладення штрафів на ДСА України. Відповідачем було оскаржено зазначене рішення до Вінницького апеляційного адміністративного суду. Суд апеляційної інстанції залишив апеляційну скаргу ДВС України без задоволення, постанову Вінницького окружного адміністративного суду без змін.
Територіальне управління систематично відслідковує надходження нових справ до Вінницького окружного адміністративного суду та Вінницького апеляційного адміністративного суду. Крім того, у зв’язку з впровадженням системи «Електронний суд», було створено електронну поштову скриньку територіального управління.
На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 16 грудня 2010 року №196 територіальне управління здійснює супроводження справ, що надійшли з інших регіонів та розглядаються у Вінницькому апеляційному адміністративному суді.
Так, спеціалістами юридичного сектору аналізуються апеляційні скарги, подані іншими територіальними управліннями та, у разі необхідності, до апеляційної скарги подаються доповнення з метою додаткового обґрунтування правової позиції органів державної судової адміністрації. У разі відкриття проваджень за апеляційними скаргами опонентів органів державної судової адміністрації, територіальним управлінням готуються та подаються заперечення. Після отримання копій судових рішень за результатами розгляду справи, останні невідкладно надсилаються до територіальних управлінь, що забезпечували представництво у суді І інстанції та до центрального апарату ДСА України.
 
 

Завідувач юридичного сектору                              Руслан ЧЕРНЕЦЬКИЙ