flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи із зверненнями громадян у 2012 році

 

Аналіз стану роботи із зверненнями громадян у
Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України
в Вінницькій областіу 2012 році
Впродовж 2012 року на розгляд до територіального управління надійшло 27 звернень громадян, з них 18 (67 %) заяв  та 9 (33 %) скарг (див. діаграма 1).  
Діаграма 1.
 
Порівняно з попереднім звітним періодом надходження звернень громадян значно зменшилося. Динаміку надходження звернень громадян до територіального управління відображено у Діаграмі 2.
Діаграма 2.
 
Незважаючи на стрімке зменшення кількості звернень у поточному році співвідношення між кількістю заяв та скарг збереглося на рівні 2011 року. Також позитивно слід відмітити те, що до управління надійшло звернення щодо неналежної організації роботи суду новоствореного Вінницького міського суду, яке разом із зауваженнями містило конструктивні пропозиції з метою належної організації роботи суду, які були враховані керівником апарату суду.
 
Впродовж звітного періоду на розгляді у територіальному управлінні перебувало 9 скарг. Категорії скарг наведено у Таблиці 1 та Діаграмі 3. Загальними причинами, що зумовили виникнення звернень громадян були неналежна організація роботи окремих судів та поведінка працівників апарату суду тощо.    
                 
Категорії скарг
%
1.
Поведінка працівників судів
44,4%
2.
Організація роботи суду
44,4%
3.
Інші
11,2%
 
Таблиця 1.
Діаграма 3.
У поточному році не надходили скарги на процесуальні дії суддів, хоча у 2011 році управлінням було отримано 13 таких скарг, що становило більше половини усіх скарг, отриманих управлінням. Значна частина звернень надійшла у зв’язку з неналежною організацією роботи суду. Організація роботи суду входить до повноважень територіального управління. Однак, здійснює управління такі повноваження через керівників апаратів судів, і, саме, досить молодий інститут керівників апарату судів може слугувати причиною до збільшення кількості нарікань громадян на зазначену ділянку роботи суду. З метою належної організації роботи судів та зменшення кількості звернень громадян, територіальним управлінням проводяться навчання, семінари з керівниками апарату судів, систематично готуються листи та рекомендації з усіх напрямків роботи суду, надаються консультації засобами телефонного зв’язку тощо.
 Впродовж звітного періоду у Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Вінницькій області розглянуто по суті 8 скарг (чотири визнано обґрунтованими, чотири – необґрунтованими), надіслано за належністю - 1 скаргу. (Див. діаграма 4).
Діаграма 4.
Повторні звернення впродовж зазначеного звітного періоду до управління не надходили, надійшло 1 дублетне звернення, залишок нерозглянутих звернень на кінець звітного періоду відсутній.
При здійсненні аналізу зазначеного напрямку роботи використовувалася Методика оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2009 року № 630, в результаті чого було встановлено наступне.
Діловодство за пропозиціями, заявами і скаргами громадян у територіальному управлінні ведеться окремо від інших видів діловодства. Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли у 2012 році до територіального управління, приймались і реєструвались у день їх надходження у реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональним комп’ютером, а також у Журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян. Крім того, в управлінні окремо ведеться Журнал особистого прийому громадян керівництвом управління.
 У територіальному управлінні дотримується, визначений Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою постановою Кабінету Міністрів Українивід 14 квітня 1997 р.    № 348, порядок формування справ за зверненнями громадян та їх комплектація. Також, з метою дотримання вимог Закону України «Про захист персональних даних», кожному із заявників чи скаржників, відповідно до статті 9 зазначеного закону, у 10-денний термін з моменту отримання звернення надсилається повідомлення про обробку персональних даних.
У територіальному управлінні заяви, скарги, пропозиції розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник управління або його заступник встановлюють необхідний термін для його   розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених   у   зверненні,   не    перевищує сорока п'яти днів. Якщо питання, порушені у зверненні, не входять до повноважень управління, воно в термін не більше п’яти днів пересилається для розгляду за належністю відповідному органу, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
Так, впродовж звітного періоду 11 звернень громадян (39%) управлінням розглянуто у термін до 5 діб, 2 звернення (7%) - в термін до 15 діб, 13 звернень (47%) – в термін до 30 діб. Впродовж 2012 року 2 звернення управлінням було розглянуто у термін до 45 діб, у зв’язку з їх особливою складністю. Отже, порушень вимог Закону України „Про звернення громадян” щодо строку розгляду звернень та пересилання звернень іншим уповноваженим органам у Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Вінницькій області не зареєстровано. Динаміку оперативності розгляду звернень у порівняні з 2011 року можна переглянути на Діаграмі 5.
Діаграма 5.
В управлінні належним чином організовано особистий прийом громадян. Наказом начальника Територіального управління державної судової адміністрації у Вінницькій області № 23 від 06 червня 2012 року «Про організацію роботи із зверненнями громадян» затверджено графік особистого прийому громадян керівництвом управління. Графік особистого прийому громадян в управлінні розміщений праворуч біля входу в управління та біля приймальні, також дана інформація розміщена на веб-сайті територіального управління. На інформаційному стенді та на веб-сторінці управління також розміщено контактну та іншу інформацію для громадян, яка підтримується в контрольному стані. Відповідно до даних Журналу обліку особистого прийому керівництвом територіального управління впродовж 2012 року здійснено прийом 21 особи.
Як свідчить практика, причиною звернень громадян у багатьох випадках є неуважність, небажання працівників суду відповідально ставитися до проблем заявників, формальна, необґрунтована, без посилання на відповідні законодавчі акти і пояснення мотивів та порядку оскарження прийнятого рішення, відповідь.
У 2012 році, в частині надходження звернень до територіального управління, спостерігалося 2 відмінних особливості у порівнянні з 2011 роком.
По-перше. Надходження звернень громадян скоротилося більше ніж у 2,5 рази. Логічним поясненням такого скорочення кількості звернень громадян є покращення ефективності роботи апаратів місцевих загальних судів. Також у 2012 році за дорученням територіального управління керівниками апаратів було посилено контроль за поведінкою працівників, що надають послуги громадянам-відвідувачам суду, проводилися відповідні навчання. У районних судах міста Вінниці керівниками апаратів було забезпечено затвердження та ознайомлення працівників апарату суду із правилами прийому осіб, які схильні до створення конфліктних ситуацій. Вважаємо, що скорочення кількості звернень громадян першочергово пов’язане саме із вищенаведеними фактами.
По-друге. У 2012 році до територіального управління не надходили письмові скарги на процесуальні дії суддів. Причиною цього варто вважати підвищення правової культури громадян-скаржників. У засобах масової інформації (зокрема, на веб-сайті управління) систематично висвітлюються повноваження Державної судової адміністрації України та її територіальних органів, судів загальної юрисдикції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, відбувається інформування щодо прийняття нових законів та несення змін до чинного законодавства України з метою підвищення правової культури населення, а також розміщуються узагальнені матеріали про організацію роботи із зверненнями громадян. Крім того, діяльність органів судової влади, їх правовий статус систематично висвітлюється у друкованих та телекомунікаційних засобах масової інформації у межах регіону.
Управлінням проводиться відповідна робота щодо планування заходів для покращення ефективності роботи із скаргами, заявами і пропозиціями, щопівріччя аналізується стан роботи зі зверненнями громадян. Усі проблемні питання, що виникають при виконанні Закону України „Про звернення громадян”, обговорюються та вирішуються безпосередньо на виробничих нарадах управління, нарадах та семінарах з керівниками апаратів судів.
Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Вінницькій області і у подальшому буде вдосконалюватися робота із заявами, скаргами та пропозиціями громадян.
 
Завідувач юридичним сектором                          Руслан ЧЕРНЕЦЬКИЙ