flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи зі зверненнями громадян у Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Вінницькій області у 2011 році

 

Впродовж 2011 року на розгляд до територіального управління надійшло 70 звернень громадян, з них 46 (66 %) заяв  та 24 (34 %) скарги  (див. діаграма 1).  
                         
                                                     Діаграма 1.
 
Порівняно з попереднім звітним періодом надходження звернень громадян збільшилось майже удвічі. Динаміку надходження звернень громадян до територіального управління відображено у Діаграмі 2.
 
                 
                                                  Діаграма 2.
 
Незважаючи на стрімке збільшення кількості звернень, слід звернути увагу на те, що 66% від усіх звернень – це заяви та пропозиції, а не скарги. Крім того, впродовж звітного періоду від п’яти заявників надходили заяви про відкликання своїх звернень та, навіть, про заохочення працівників суду щодо роботи яких заявники спочатку мали претензії. Також позитивно слід відмітити те, що до управління надійшло звернення щодо неналежної організації роботи суду, яке разом із зауваженнями містило конструктивні пропозиції з метою належної організації роботи суду, які частково були враховані головою суду.
Впродовж звітного періоду безпосередньо від громадян письмово надійшло 60 звернень, 1 звернення засобами електронного зв’язку (87%) та 9 (13%) звернень - від юридичних осіб (див. діаграма 3).
               
                                                                                      Діаграма 3.
 
Впродовж звітного періоду на розгляді у територіальному управлінні перебувало 24 скарги. Категорії скарг наведено у Таблиці 1 та Діаграмі 4. Загальними причинами, що зумовили виникнення звернень громадян, є порушення суддями при провадженні справ чинного цивільного процесуального, адміністративного процесуального законодавства та норм матеріального права, неналежна організація роботи суду тощо.                      
 
Категорії скарг
%
1.
Процесуальні дії суддів
 54%
2.
Поведінка працівників судів
8%
3.
Організація роботи суду
38%
                                                
     Таблиця 1.
 
Діаграма 4.
 
Прикрим є той факт, що більшість звернень зумовлені порушенням суддями при провадженні справ чинного процесуального законодавства та норм матеріального права. Зазначене є поза межами повноважень управління, тому залишається сподіватися, що направлені за належністю такі звернення будуть розглянуті та вживатимуться заходи щодо недопущення порушень суддями. Велика кількість звернень надійшла у зв’язку з неналежною організацією роботи суду. Організація роботи суду входить до повноважень територіального управління. Однак, здійснює управління такі повноваження через керівників апаратів судів, і, саме, досить молодий інститут керівників апарату судів може слугувати причиною до збільшення кількості нарікань громадян на зазначену ділянку роботи суду. З метою належної організації роботи судів та зменшення кількості звернень громадян, територіальним управлінням проводяться навчання, семінари з керівниками апарату судів, систематично готуються листи та рекомендації з усіх напрямків роботи суду, надаються консультації засобами телефонного зв’язку тощо.
 Впродовж звітного періоду у Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Вінницькій області розглянуто по суті 11 скарг (три визнано обґрунтованими, а вісім – необґрунтованими), надіслано за належністю - 13 скарг. (Див. діаграма 5).
                                                                Діаграма 5.
Повторні та дублетні звернення впродовж зазначеного звітного періоду до управління не надходили, залишок нерозглянутих звернень на кінець звітного періоду становить 1 скарга, яка надійшла 23 грудня 2011 року, а вирішення питань, порушених у ній, потребує достатнього часу.
При здійсненні аналізу зазначеного напрямку роботи використовувалася Методика оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2009 року № 630, в результаті чого було встановлено наступне.
Діловодство за пропозиціями, заявами і скаргами громадян у територіальному управлінні ведеться окремо від інших видів діловодства. Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли у 2011 році до територіального управління, приймались і реєструвались у день їх надходження у реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональним комп’ютером, а також у Журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян. Крім того, в управлінні окремо ведеться Журнал особистого прийому громадян керівництвом управління.
У територіальному управлінні заяви, скарги, пропозиції розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник управління або його заступник встановлюють необхідний термін для його   розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених   у   зверненні,   не    перевищує сорока п'яти днів. Якщо питання, порушені у зверненні, не входять до повноважень управління, воно в термін не більше п’яти днів пересилається для розгляду за належністю відповідному органу, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
У територіальному управлінні заяви, скарги, пропозиції розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник управління або його заступник встановлюють необхідний термін для його   розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених   у   зверненні,   не    перевищує сорока п'яти днів. Якщо питання, порушені у зверненні, не входять до повноважень управління, воно в термін не більше п’яти днів пересилається для розгляду за належністю відповідному органу, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
Так, впродовж звітного періоду 25 звернень громадян (37%) управлінням розглянуто у термін до 5 діб, 26 звернень (38%) - в термін до 15 діб, 16 звернень (23%) – в термін до 30 діб. Впродовж 2011 року 2 звернення управлінням було розглянуто у термін до 45 діб, у зв’язку з їх особливою складністю. Отже, порушень вимог Закону України „Про звернення громадян” щодо строку розгляду звернень та пересилання звернень іншим уповноваженим органам у Територіальному управлінні Державної судової адміністрації України в Вінницькій області не зареєстровано. Поряд з цим слід відмітити, що у звітному періоді значно скоротилися строки розгляду звернень (порівняльна інформація наведена у Діаграмі 6). Скорочення строків розгляду звернень, крім іншого, відбувається завдяки оперативному реагуванню працівників судів на запити територіального управління у порядку розгляду звернень.   
Діаграма 6.
В управлінні належним чином організовано особистий прийом громадян. Наказом начальника Територіального управління державної судової адміністрації у Вінницькій області № 10 від 24 лютого 2010 року «Про організацію роботи із зверненнями громадян» затверджено графік та Порядок організації та проведення особистого прийому громадян.  Цим же наказом визначено відповідальну особу за ведення діловодства по пропозиціях, заявах і скаргах громадян.
Графік особистого прийому громадян в управлінні розміщений праворуч біля входу в управління та біля приймальні, також дана інформація розміщена на веб-сторінці територіального управління. На інформаційному стенді та на веб-сторінці управління також розміщено контактну та іншу інформацію для громадян, яка підтримується в контрольному стані. Відповідно до даних Журналу обліку особистого прийому керівництвом територіального управління впродовж 2011 року здійснено прийом 25 осіб.
 
Як свідчить практика, причиною звернень громадян у багатьох випадках є неуважність, небажання працівників суду відповідально ставитися до проблем заявників, формальна, необґрунтована, без посилання на відповідні законодавчі акти і пояснення мотивів та порядку оскарження прийнятого рішення, відповідь.
Поліпшенню роботи повинно сприяти використання такої форми роботи із зверненнями громадян як систематичне інформування громадян про їх конституційні права і обов'язки, законодавство щодо розгляду їх звернень, повноваження органів державної виконавчої влади і місцевого самоврядування у вирішенні питань, що порушують громадяни у своїх листах та на особистому прийомі, порядок оскарження прийнятих за наслідками їх розгляду рішень.
Враховуючи вищенаведене, Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Вінницькій області проводиться відповідна робота щодо планування заходів для покращення ефективності роботи із скаргами, заявами і пропозиціями, раз на півроку аналізується стан роботи зі зверненнями громадян. Усі проблемні питання, що виникають при виконанні Закону України „Про звернення громадян”, обговорюються та вирішуються безпосередньо на виробничих нарадах управління, нарадах та семінарах з керівниками апаратів судів.
 У засобах масової інформації (зокрема, на веб-сторінці управління) систематично висвітлюються повноваження Державної судової адміністрації України та її територіальних органів, судів загальної юрисдикції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, відбувається інформування щодо прийняття нових законів та несення змін до чинного законодавства України з метою підвищення правової культури населення, а також розміщуються узагальнені матеріали про організацію роботи із зверненнями громадян.
Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Вінницькій області і у подальшому буде вдосконалюватися робота із заявами, скаргами та пропозиціями громадян.
 
 
Завідувач юридичним сектором                                     Олена ПИТЕЛЬ