flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи із зверненнями громадян в Територіальному управлінні державної судової адміністрації у Вінницькій області

Впродовж  2010 року в територіальному управлінні перебувало на розгляді 40 звернень громадян, з них 8 (20 %) заяв  та 32 (80 %) скарги  (див. діаграма 1).  
                 Діаграма 1.
 
Порівняно з попереднім звітним періодом надходження звернень громадян збільшилось майже удвічі. Одночасно слід звернути увагу, що у І 2009 році в провадженні перебувало 23 звернення, у 2008 році – 33,  у 2007 році - 39 звернень, у 2006 році – 36 звернень, у 2005 році – 49 звернень (див. діаграма 2). Вважаємо, що збільшення кількості звернень громадян пов’язано з систематичним висвітленням у засобах масової інформації повноважень Державної судової адміністрації України та її територіальних органів, рад суддів судів загальної юрисдикції та судів загальної юрисдикції, роз’ясненням чинного законодавства України з метою підвищення правової культури населення. Збільшення кількості звернень міг також спричинити той факт, що Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. було змінено повноваження Ради суддів України та ліквідовано її територіальні органи. Разом з тим, Вища кваліфікаційна комісія суддів з повноваженнями, передбаченими вищезазначеним Законом, не розпочала свою роботу, тому до територіального управління надходили звернення щодо процесуальних дій суддів, які управління не мало змоги надіслати за належністю.
                  Діаграма 2.
 
Безпосередньо від громадян письмово надійшло 37 звернень (92,5%) та  від юридичних осіб – 3 звернення  (7,5%) (див. діаграма 3).
                                       Діаграма 3.
 
Впродовж 2010 року на розгляді в територіальному управлінні перебували звернення за наступними категоріями (див. таблиця 1).
 
Категорії звернень
%
1.
Процесуальні дії суддів
 37,5%
2.
Поведінка працівників судів
20%
3.
Організація роботи суду
27,5%
4.
Організація роботи ТУ ДСА
2,5%
5.
Інше
12,5%
 
 
 
 
 
 
                                                                          Таблиця 1.
 
Прикрим є той факт, що більшість звернень зумовлені порушенням суддями при провадженні справ чинного процесуального законодавства та норм матеріального права. Зазначене є поза межами повноважень управління, тому залишається сподіватися, що направлені за належністю такі звернення будуть розглянуті та вживатимуться заходи щодо недопущення порушень суддями. Велика кількість звернень надійшла у зв’язку з неналежною організацією роботи суду. Організація роботи суду входить до повноважень територіального управління. Однак, здійснює управління такі повноваження через керівників апаратів судів, і, саме, досить молодий інститут керівників апарату судів може слугувати причиною до збільшення кількості нарікань громадян на зазначену ділянку роботи суду. З метою належної організації роботи судів та зменшення кількості звернень громадян, територіальним управлінням проводяться навчання, семінари з керівниками апарату судів, систематично готуються листи та рекомендації з усіх напрямків роботи суду, надаються консультації засобами телефонного зв’язку тощо.                       
 
Варто зауважити, що до інших категорій скарг належать скарги з питань, які належать до компетенції правоохоронних органів, щодо виконання головами судів адміністративно-розпорядчих функцій (зокрема, щодо порядку прийому на роботу та проведення конкурсів на заняття вакантної посади державного службовця) тощо.
 Впродовж звітного періоду у Територіальному управлінні державної судової адміністрації у Вінницькій області розглянуто по суті 20 звернень (п’ять визнано   обґрунтованими, а п’ятнадцять – необґрунтованими), надіслано за належністю - 5 звернень. (Див. діаграма 4).
 
                                             Діаграма 4.
Повторні та дублетні звернення впродовж зазначеного звітного періоду до управління не надходили, залишок нерозглянутих звернень на кінець звітного періоду становить 1 скарга, яка надійшла 29 грудня 2010 року.
При здійсненні аналізу зазначеного напрямку роботи використовувалася Методика оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від             24 червня 2009 року № 630, в результаті чого було встановлено наступне.
Діловодство за пропозиціями, заявами і скаргами громадян в територіальному управлінні ведеться окремо від інших видів діловодства. Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли у 2010 році до територіального управління, приймались і реєструвались у день їх надходження на реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональним комп’ютером, а також у Журналі реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян. Крім того, в управлінні окремо ведеться Журнал особистого прийому громадян керівництвом управління.
     В територіальному управлінні дотримується, визначений Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою постановою Кабінету Міністрів Українивід 14 квітня 1997 р. № 348, порядок формування справ за зверненнями громадян та їх комплектація.
У територіальному управлінні заяви, скарги, пропозиції розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник управління або його заступник встановлюють необхідний термін для його   розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених   у   зверненні,   не    перевищує сорока п'яти днів. Якщо питання, порушені у зверненні, не входять до повноважень управління, воно в термін не більше п’яти днів пересилається для розгляду за належністю відповідному органу, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
Так, впродовж звітного періоду 10 звернень громадян (25%) управлінням розглянуто в термін до 5 діб, 11 звернень (27,5%) - в термін до 15 діб, 16 звернень (40%) – в термін до 30 діб. Впродовж 2010 року 2 звернення управлінням було розглянуто у термін до 45 діб, у зв’язку з їх особливою складністю. Отже, порушень вимог Закону України „Про звернення громадян” щодо строку розгляду звернень та пересилання звернень іншим уповноваженим органам в Територіальному управлінні державної судової адміністрації у Вінницькій області не зареєстровано.
В управлінні належним чином організований особистий прийом громадян. Наказом начальника Територіального управління державної судової адміністрації у Вінницькій області № 10 від 24 лютого 2010 року ”Про організацію роботи із зверненнями громадян” затверджено графік та Порядок організації та проведення особистого прийому громадян.  Цим же наказом визначено відповідальну особу за ведення діловодства по пропозиціях, заявах і скаргах громадян.
Графік особистого прийому громадян в управлінні розміщений праворуч біля входу в приймальню та при вході в управління, також дана інформація розміщена на веб-сайті територіального управління. На інформаційному стенді та на веб-сторінці управління також розміщено контактну та іншу інформацію для громадян, яка підтримується в контрольному стані.
З метою поліпшення роботи, спрямованої на виконання Закону України „Про звернення громадян”, Територіальним управлінням державної судової адміністрації у Вінницькій області проводиться відповідна робота щодо планування заходів для покращення ефективності роботи із скаргами, заявами і пропозиціями, щопівріччя аналізується стан роботи зі зверненнями громадян. Усі проблемні питання, що виникають при виконанні Закону України „Про звернення громадян”, обговорюються та вирішуються безпосередньо на виробничих нарадах управління та засіданнях колегії територіального управління.
 У засобах масової інформації (зокрема, на веб-сайті управління) систематично висвітлюються повноваження Державної судової адміністрації України та її територіальних органів, рад суддів судів загальної юрисдикції, судів загальної юрисдикції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів,  роз’яснюється чинне законодавство України з метою підвищення правової культури населення, а також розміщуються узагальнені матеріали про організацію роботи із зверненнями громадян.
Територіальним управлінням державної судової адміністрації у Вінницькій області і у подальшому буде вдосконалюватися робота із заявами, скаргами та пропозиціями громадян.
 
 
 
Головний спеціаліст  відділу організації
діяльності судів, судової статистики,
звітності та юридичного забезпечення                            Олена ПИТЕЛЬ