flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Реалізація заходів щодо медичного обслуговування суддів та працівників апарату місцевих судів, працівників територіальних управлінь – одне із важливих завдань, яке покладається на територіальні органи Державної судової адміністрації України

Загально визначено, що здоров’я людини є найбільшим багатством та найдорожчим скарбом. Здоров’я є запорукою гармонійного розвитку особистості, становлення її як професіонала в тій чи іншій галузі суспільної діяльності.
Законодавець, усвідомлюючи суть і значення здорової нації, зазначив у ст. 49 Конституції України : «Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвитку лікувальних закладів усіх форм власності».
Для судової системи України і Вінниччини, зокрема, здоровий висококваліфікований кадровий потенціал є основою для реалізації тих завдань і повноважень, які законом покладаються на місцевий суд та апарат суду. Необхідно зауважити, що робота суддів та працівників апарату суду є специфічною, і, в переважній більшості, носить негативне емоційне забарвлення та пов’язана з розв’язанням конфліктних ситуацій. Крім того, в даний час значно зросло навантаження на суддів, що пов’язано з великою кількістю надходження до судів позовів щодо соціальних виплат та не заповненням вакантних посад суддів. Більше того, робота працівників суду пов’язана з постійним ризиком захворіти на хвороби, які передаються повітряно-крапельним шляхом, оскільки щоденно контактують з великою кількістю людей (позивачі, відповідачі, підсудні, засуджені тощо).
Статистичний моніторинг показує, що велика кількість суддів і працівників суду протягом року неодноразово проходять лікування, а окремі й взагалі за станом здоров’я залишають роботу в суді. Нажаль, така ситуація має негативну динаміку. Зокрема, у Вінницькій області лише за перше півріччя 2011 року з 31 загального місцевого суду (176 – штатних посад суддів, з них 18 вакансій, 784 – працівників апарату суду) хворіли (перебували на лікарняному) 45 суддів ( 25,6 відсотків від штатної чисельності) та 200 працівників апарату (25,5 відсотків). У 2010 році на лікарняному перебували 61 суддя (34,6 відсотків) та 382 працівники апарату (48,7 відсотків). Протягом 2009 року, відповідно, - 53 судді ( 30 відсотків) та 452 працівники апарату ( 57,6 відсотків).
За таких умов питання медично-профілактичних оглядів та надання медичного обслуговування суддям і працівникам апарату місцевих судів  є особливо актуальним та потребує відповідної уваги як з боку територіальних управлінь Державної судової адміністрації України так і з боку адміністрації відповідного місцевого суду. Саме так, адже відповідно до підпункту 12 п. 5 Положення про територіальні управління Державної судової адміністрації України, затвердженого наказом Голови Державної судової адміністрації України від 05.04.2011року № 82, територіальні управління відповідно до покладених на них повноважень та у межах компетенції беруть участь у здійсненні заходів щодо забезпечення медичного обслуговування і санаторно-курортного лікування суддів місцевих судів, працівників апарату місцевих судів та працівників територіальних управлінь. Що стосується адміністрації суду, то відповідно до ст. 169 Кодексу законів про працю України на власника або уповноваженого ним органу покладено зобов’язання за своїкошти організувати проведення попереднього (при прийнятті нароботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичнихоглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах ізшкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба упрофесійному доборі, а також щорічного обов'язкового медичногоогляду осіб віком до 21 року. Крім того, необхідно зазначити, що ст. 159 цього Кодексу й на працівника покладає обов’язок проходити у встановленому порядку попередній та періодичні медичні огляди.
Що стосується суддів та працівників апарату суду, то питання безоплатного медичного обслуговування визначено спеціальними законами. Так, ст. 137 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що суддя та члени його сім'ї  мають право на безоплатне медичне обслуговування у державних закладах охорони здоров’я. Члени сім'ї судді можуть обслуговуватися в тих медичних закладах, де обслуговується суддя . Працівники апарату місцевого суду, які є державними службовцями (відповідно до ч. 5 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» правовий статус працівників апарату суду визначається Законом України «Про державну службу»), відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону України «Про державну службу» користуються в установленому порядку безоплатним медичним обслуговуванням у державних закладах охорони здоров’я.  Таким же обслуговуванням користуються члени сімей державних службовців, які проживають разом з ними.
З набранням чинності Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних з виконанням функцій держави, проводяться спеціальні перевірки і зокрема про стан здоров’я (п.5 ч.2. ст. 11). Тобто, з 1 січня 2012 року (дата набрання чинності ст. 11 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції») керівники апаратів загальних судів мають проводити спеціальні перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття  вакантних посад в апараті суду, і стан здоров’я претендента є складовою такої перевірки.
Більш детальніша спеціальна перевірка проводиться Вищою кваліфікаційною комісією суддів України щодо кандидатів на посаду судді для призначення вперше. Зокрема, п.6 ч.1 ст. 67 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що особа для участі у доборі кандидатів на посаду судді подає висновок медичної установи про стан здоров’я кандидата. До переліку необхідних документів щодо перевірки стану здоров’я входять: медична довідка форми № 086/о, затверджена наказом Міністерством охорони здоров’я України від 27 грудня 1999 р.         № 302; медична довідка про проходження обов’язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів форми № 122-2/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 17 січня 2002 р. № 12; сертифікат про проходження профілактичного наркологічного огляду форми № 140/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 28 листопада 1997 р. № 339.
         Огляд вищезазначених нормативно-правових документів свідчить про те, що держава проявляє особливу увагу до стану здоров’я претендентів на посади суддів та працівників апарату суду. Крім того, це питання має бути під постійним контролем і після призначення на відповідні посади в судові органи. Як вище зазначалося приділяти особливу увагу цій ділянці роботи мають територіальні органи державної судової адміністрації, адміністрація суду і кожен суддя чи державний службовець особисто. Однак, для позитивного вирішення цього важливого для держави питання потрібно змінювати менеджмент управління, психологію відношення до власного здоров’я,  провести реформування профілактичної медицини тощо.
         Територіальне управління державної судової адміністрації у Вінницькій області в рамках повноважень та фінансових можливостей вживає відповідних заходів щодо медичного обслуговування суддів працівників апарату судів та територіального управління. З цією метою за ініціативи управління, після проведення відповідних консультацій з управлінням здоров’я та курортів Вінницької обласної державної адміністрації, було видано спільний наказ від 20 червня 2011 року за            № 27/536 «Про проходження суддями, працівниками апарату місцевих судів та працівниками Територіального управління державної судової адміністрації у Вінницькій області щорічного профілактичного медичного огляду».
Наказом визначено, що ці категорії працівників щорічно у травні – червні безоплатно проходять у визначених закладах охорони здоров’я профілактичний медичний огляд. Наказом затверджено перелік закладів охорони здоров’я, в яких судді та працівники апарату проходять медогляд. Окрім 31 загального місцевого суду до переліку включено Господарськй суд Вінницької області, Вінницький окружний адміністративний суд та територіальне управління. Наказ доведено для виконання до керівництва місцевих судів та головних лікарів відповідних закладів охорони здоров’я. У визначених закладах охорони здоров’я за поданням голів судів (керівників апаратів) формуються медичні картки для проходження профілактичного медичного огляду та постійного контролю за станом здоров’я суддів, працівників апарату судів та територіального управління.
Працівники апарату місцевих судів, які є членами профспілкової організації «Соціальний Прогрес», за бажанням можуть безкоштовно (за кошти профспілкової організації) пройти поглиблене обстеження у  Військово-медичному клінічному центрі Центрального регіону Міністерства оборони України. 
 Територіальним управлінням налагоджено співпрацю з обласною клінічною лікарнею ім. М.І. Пирогова де, за необхідності, проходять лікування працівники судової системи регіону.
В 2010 році управлінням проводилася активна робота щодо санаторно-курортного лікування суддів у відомчих санаторіях «Шкло» і «Феміда», інших санаторіях. Відшкодовувалися кошти на таке лікування. У 2011 році відшкодування не проводяться (у зв’язку з набранням чинності окремих положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів»), однак суддям надається консультативна допомога щодо організації роботи санаторно -    курортних закладів у 2011 році.
Територіальне управління переконане, що здоров’я суддівського корпусу області, працівників апарату місцевих судів – це один з найважливіших чинників якісного, своєчасного та справедливого судочинства.